Giacomo Puccinin
Turandot palaa jälleen
Kansallisoopperan ohjelmistoon. Kävin aiemmin viikolla katsomassa pääharjoituksen eikä Puccini
pettänyt tälläkään kertaa. Rakastan Puccinin musiikkia, kauniita melodiakulkuja
ja ihon alle tunkeutuvaa voimaa. Toivottomana romantikkona haluan vaikuttua ja
sukeltaa pää edellä Puccinin oopperoiden romanttisten tarinoiden maailmaan. Turandotissa etenkin massiiviset
kuorokohtaukset aiheuttavat positiivisia väristyksiä. Ihmisääni on ensimmäinen
instrumentti, jota kuulemme ja jota jokainen omalla tavallaan osaa soittaa.
Siksi se varmasti vaikuttaakin meihin niin syvästi.
Turandot jäi Puccinin viimeiseksi oopperaksi. Itse asiassa
maestro kuoli sitä kirjoittaessaan ja oopperan viimeisteli hänen oppilaansa Franco
Alfano. Kerrotaankin, että Turandotin
kantaesityksessä kapellimestari oli keskeyttänyt esityksen ja todennut oopperan
päättyvän, sillä tässä kohtaa maestro kuoli. Tapauksesta on aikojen saatossa
kuultu niin monta versiota, ettei tarkoista sanoista ole enää tietoa, ainoa mitä
voidaan pitää varmana on se, että esitys keskeytettiin. Seuraavissa esityksissä
Alfanon finaali kuitenkin oli jo mukana.
Minä aion palata
katsomoon vielä uudestaan varsinaista esitystä katsomaan, minkä jälkeen
kirjoitan siitä tarkemmin. Pääharjoituksen näkemisen jälkeen ymmärsin, että
minun täytyy myös palata Puccinin sankarittarien pariin. (Olen siis
kirjoittanut graduni Puccinin La Bohèmen
Mimìstä) Huomasin myös, että Puccinin oopperoita on tällä kaudella ihastuttavan paljon
tarjolla nähtäväksikin*, joten asia on minun puolestani selvä. Haluan
kuitenkin lukea muutamia lähdeteoksia ja tutkia aihetta vielä paremmin ennen kuin kirjoitan siitä tänne. Mutta varmaa on, että kirjoitan aiheesta lisää ennemmin tai myöhemmin.
<3 Mi piace
* Kansallisoopperan ja Savonlinnan
Oopperajuhlien ohjelmistoista löytyvät ainakin Turandot, La Bohème, Madama Butterfly ja Manon Lescault.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti